Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2019

Γλώσσα

Xορεύοντας με... ανήκουστους ήχους  σελ. 89

   Για το σπίτι: Για εξάσκηση στην ανάγνωση έχουμε τις 2 τελευταίες παραγράφους της πρώτης σελίδας.
   Το λεξιλόγιο της σελίδας 98 του βιβλίου.
   Για εξάσκηση στην ορθογραφία έχουμε τον κανόνα της σελίδας 91 

(Οι μετοχές του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής με κατάληξη
-οντας και -ώντας γράφονται με ο όταν αυτή δεν τονίζεται, π.χ.
τρέχοντας, και με ω όταν αυτή τονίζεται, π.χ. τραγουδώντας.)



Τροπικοί προσδιορισμοί
 

   Για να εκφράσουμε τον τρόπο, δηλαδή να απαντήσουμε στην ερώτηση πώς, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε:
  Τροπικά επιρρήματα
π.χ. καλά, ωραία, μαζί, βιαστικά κ.ά.
   Επιρρηματικές εκφράσεις
π.χ. σιγά σιγά, έτσι κι αλλιώς, έτσι κι έτσι, μια και καλή κ.ά.
   Τροπικές μετοχές, δηλαδή μετοχές του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής που τελειώνουν σε –οντας ή –ώντας και φανερώνουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται κάτι.
π.χ. Έφτασα στο σπίτι τρέχοντας και τραγουδώντας.
    Εμπρόθετους προσδιορισμούς, δηλαδή λέξεις που συνοδεύονται από προθέσεις.
π.χ. Πέρασε τον δρόμο με προσοχή.
       Έκοψε το ψωμί χωρίς μαχαίρι. 


 Προθέσεις
 
  Προθέσεις είναι οι άκλιτες λέξεις που μπαίνουν μπροστά από άλλες λέξεις και μαζί με αυτές φανερώνουν τρόπο, τόπο, χρόνο, ποσό, αιτία κ.ά.


Οι προθέσεις είναι οι εξής:
α) μονοσύλλαβες: με, σε, για, ως, προς
β) δισύλλαβες: μετά, παρά, αντί(ς), από, κατά, δίχως, χωρίς
γ) τρισύλλαβες : ίσαμε, μεταξύ κτλ.

δ) τετρασύλλαβες: εξαιτίας κτλ. 

 Προσοχή!

   Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις προθέσεις με και σε με τους αδύνατους τύπους με και σε της προσωπικής αντωνυμίας.
Η αντωνυμία φανερώνει πρόσωπο, ενώ η πρόθεση όχι.




Μαθηματικά

Διαχειρίζομαι δεκαδικούς αριθμούς  σελ.66.

Για το σπίτι έχουμε την άσκηση 3 του Τ.Ε. σελ. 32  και την άσκηση 1 της σελίδας 68 του βιβλίου.



Ιστορία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 22
Η καθημερινή ζωή και  η εκπαίδευση των Αθηναίων
  σελ. 69



Για το σπίτι έχουμε τις εργασίες 1 και του Τ.Ε σελ. 29.


Ερωτήσεις  μαθήματος:

1. Πώς περνούσαν τη μέρα τους οι άνδρες και πώς οι γυναίκες στην αρχαία Αθήνα;

 2. Πώς μάθαιναν τα παιδιά γράμματα στην αρχαία Αθήνα;

3. Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι πολίτες τον 5ο αιώνα π.Χ.;

4. Τι τροφές έτρωγαν;