Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Γλώσσα



σελ. 35


Παρομοιώσεις
  Πολλές φορές, θέλοντας να τονίσουμε ιδιαίτερα ένα ουσιαστικό, το παρομοιάζουμε με ένα άλλο, περισσότερο γνωστό, το οποίο έχει σε μεγάλο βαθμό την ιδιότητα που θέλουμε να δώσουμε στο ουσιαστικό που χρησιμοποιούμε. Τότε δημιουργείται ένα άλλο σχήμα λόγου που λέγεται παρομοίωση. 
Με τηνπαρομοίωση γίνεται πιο κατανοητό αυτό που θέλουμε να πούμε.
Για να σχηματίσουμε μία παρομοίωση χρησιμοποιούμε τις λέξεις σαν και όπως.

 π.χ.
Αυτό το παιδί είναι ψηλό σαν κυπαρίσσι.


 Η άσκηση 7 μας δίνει την ευκαιρία να θυμηθούμε τον συλλαβισμό.

Για να θυμηθώ


Συλλαβισμός

·        Ένα φωνήεν είναι από μόνο του μια συλλαβή. Τα σύμφωνα χρειάζονται οπωσδήποτε φωνήεν.

     π.χ.   α – έ – ρας,    α – γό - ρι

·        Ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δύο φωνηέντα συλλαβίζεται με το δεύτερο φωνήεν,

       π.χ.   πα – ρά – θυ - ρο


·        Δύο σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν   όταν αρχίζει απ’ αυτά ελληνική λέξη.
     π.χ.    βι-βλί-ο     (γιατί αρχίζει ελληνική λέξη π.χ. βλέπω),   
               τε-τρά-δι-ο   (γιατί αρχίζει ελληνική λέξη π.χ. τραπέζι)
·        Αν δεν αρχίζει ελληνική λέξη τότε χωρίζονται. Το πρώτο σύμφωνο πηγαίνει με το πρώτο φωνήεν, και το δεύτερο σύμφωνο με το δεύτερο  φωνήεν.      
      π.χ.     πόρ - τα,    δάφ νη   (χωρίζονται γιατί
                 δεν  αρχίζει ελληνική λέξη από ρτ ή φν )



Παιδιά, προσοχή!!!
Δύο όμοια σύμφωνα πάντοτε χωρίζονται γιατί δεν υπάρχει ελληνική λέξη που να ξεκινάει από δύο όμοια σύμφωνα.      π.χ.   κόκ-κι-νος,   θά-λασ-σα



 Για εξάσκηση στην ανάγνωση έχουμε όλο το ποίημα.
Για εξάσκηση στην ορθογραφία από τη σελίδα 39 το κείμενο"Όταν το νερό κοιμάται"
Ασχολούματε επίσης και με την άσκηση 4 του τ
τετραδίου εργασιών στη σελίδα 25.


Μαθηματικά
 Συνεχίζουμε την επανάληψη της 1ης ενότητας