Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012

Γλώσσα

Ξημερώνει μια νέα μέρα.... ώρα για σχολείο  σελίδα 20

Ασχοληθήκαμε με τις εργασίες 1, 2 και 3 .
Για το σπίτι θα δούμε την 4, αφού πρώτα θυμηθούμε τους χρόνους των ρημάτων από τη γραμμή του χρόνου.
Εξάσκηση στην ανάγνωση  τις δύο πρώτες παραγράφους από το πράσινο κείμενο δηλ. έως ...τη χρησιμοποιούσαν για να σβήνουν.
Εξάσκηση στην ορθογραφία  από την αρχή της 2ης παραγράφου έως ... και αριθμητική.

Πληροφορίες

Για την ορθογραφία :

 Γραμματιστής (ο γραμματιστής είναι αρσενικό σε -ης και γράφεται με η. Περιέχει τη λέξη γράμμα που γράφεται με δυο μ) ονομαζόταν ο δάσκαλος (ο δάσκαλος είναι αρσενικό σε -ος και γράφεται με ο) που μάθαινε (από το ρήμα μαθαίνω που γράφεται με αι) στα παιδιά γραφή, ανάγνωση και αριθμητική. (γραφή, αναγνωση, αριθμητική, είναι θηλυκά σε -η και γράφονται με η. Η ανάγνωση περιέχει τη λέξη γνώση που γράφεται με ω)
 

XΡONOI TOY ΡHMATOΣ

Παραδείγματα:

1. Εγώ γράφω.                                                      5.  Αυτός θα γράψει.

2. Εσείς γράψατε.                                                 6.  Εμείς θα γράφουμε.

3. Αυτοί έγραφαν.                                                 7.  Εσύ έχεις γράψει.

4. Εμείς είχαμε γράψει.                                         8.  Αυτοί θα έχουν γράψει.

Οι τύποι κάθε ρήματος μας δίνουν διάφορες πληροφορίες για την ενέργεια που φανερώνει το ρήμα. Μια από τις σπουδαιότερες είναι πότε γίνεται αυτή η ενέργεια.

π.χ.                        Ο μαθητής γράφει. (τώρα)

                              Η δασκάλα διόρθωσε τις εκθέσεις. (χθες)

                              Τα παιδιά θα πάνε εκδρομή. (αύριο)

Έτσι χωρίζουμε τους ρηματικούς τύπους σε ομάδες ανάλογα με το πότε γίνεται η ενέργεια του ρήματος. Τις ομάδες αυτές τις ονομάζουμε χρόνους του ρήματος.

Οι χρόνοι είναι οκτώ:

1)  Παροντικοί:                α) Ενεστώτας: Εγώ γράφω.
                                              Φανερώνει κάτι, που γίνεται τώρα.

                                          β) Παρακείμενος: Εγώ έχω γράψει.
                                              Φανερώνει κάτι, που είναι τελειωμένο την ώρα που μιλάμε.

2)  Παρελθοντικοί:          α) Παρατατικός: Εγώ έγραφα.
                                              Φανερώνει ότι κάτι γινόταν στο παρελθόν συνέχεια.

                                          β) Αόριστος: Εγώ έγραψα.
                                              Φανερώνει ότι κάτι έγινε στο παρελθόν χωρίς να δηλώνεται η χρονική του διάρκεια.

                                          γ) Υπερσυντέλικος: Εγώ είχα γράψει (πριν παίξω).
                                              Φανερώνει ότι κάτι τελείωσε στο παρελθόν πριν γίνει κάτι άλλο.

3) Μελλοντικοί:               α)  Εξακολουθητικός Μέλλοντας: Θα γράφω.
                                               Φανερώνει ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον συνέχεια.

                                          β)  Στιγμιαίος Μέλλοντας: Θα γράψω.
                                               Φανερώνει ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον χωρίς να δηλώνεται η διάρκειά του.

                                          γ)  Συντελεσμένος Μέλλοντας: Θα έχω γράψει. (μέχρι να γυρίσεις).
                                               Φανερώνει ότι κάτι θα είναι τελειωμένο στο μέλλον πριν συμβεί κάτι άλλο.


 Θρησκευτικά

Βαδίζουμε όλοι μαζί σελίδα 13
Με λίγα λόγια