Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Οι κούκλες μας

  Οι κούκλες που με τόσο κόπο και επιμονή καταφέρατε να κάνετε, σήμερα κάνουν την εμφάνισή τους . Ας τις δούμε πριν τις αναθέσουμε κάποιον ρόλο.









Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

Γλώσσα

Ο Κεραμοδοτρέχαλος σελ.74

 Για εξάσκηση στην ανάγνωση όλο το κέιμενο.
Για εξάσκηση στην ορθογραφία από το εισαγωγικό κείμενο , τις 3 τελευταίες σειρές.
(Μια μέρα από το παράθυρο του δωματίου του
μπαίνει ξαφνικά ένα παράξενο αν θρωπάκι με αλλόκοτα ρούχα και έλικα στην πλάτη, ο Στίκης
ο Κεραμιδοτρέχαλος. Ο Στίκης γίνεται ο καλύτερος φίλος του Μπόμπιρα).

Τέλος, θα δείτε στο σπίτι και την εργασία 5 της σελίδας 77 του βιβλίου μας.






Ερωτηματικές αντωνυμίες
Οι αντωνυμίες που χρησιμοποιούμε για να κάνουμε ερωτήσεις λέγονται ερωτηματικές αντωνυμίες.
Οι ερωτηματικές αντωνυμίες είναι οι εξής:
το άκλιτο τι
ποιος, ποια, ποιο
πόσος, πόση, πόσο

Πολλές φορές χρησιμοποιούμε τη γενική τίνος στον ενικό αριθμό αντί για τη γενική ποιου/ ποιανού.

Η ερωτηματική αντωνυμία ποιος, ποια, ποιο δεν τονίζεται γιατί είναι μονοσύλλαβη λέξη.

Δεν πρέπει να μπερδεύουμε το ποιο με το πιο και το ποια με το πια. Είναι λέξεις που ακούγονται το ίδιο, αλλά γράφονται διαφορετικά.
Χρησιμοποιούμε το ποιο όταν ρωτάμε και το πιο όταν θέλουμε να συγκρίνουμε.

                              Ο Κεραμιδοτρέχαλος




Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015

Γλώσσα
Μια περιπέτεια για τον Ρωμαίο σελ.58 (συνέχεια)


                                                         Κυριολεξία και μεταφορά
    Όταν οι λέξεις μιας πρότασης χρησιμοποιούνται με την πραγματική τους σημασία, τότε έχουμε κυριολεξία.
     Όταν όμως οι λέξεις δε χρησιμοποιούνται με την πραγματική τους σημασία, αλλά αποδίδουν μια ιδιότητα διαφορετική, που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, τότε έχουμε μεταφορά.
 Στο σπίτι ασχολούμαστε με τις ασκήσεις 3 και 4  της σελίδας 8 του Τετραδίου Εργασιών.

Μαθηματικά

Γνωρίζω τις παράλληλες και τις τεμνόμενες ευθείες σελ.70.

Δύο ευθείες που βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο:
-όταν δεν έχουν κανένα κοινό σημείο, όσο κι αν τις προεκτείνουμε, ονομάζονται παράλληλες ευθείες 
-όταν έχουν ένα κοινό σημείο ονομάζονται τεμνόμενες ευθείες
-αν οι δύο τεμνόμενες ευθείες σχηματίζουν μια γωνία ορθή τότε όλες οι γωνίες του είναι ορθές και οι ευθείες ονομάζονται κάθετες


Για εξάσκηση κάνε κλικ εδώ

Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015

Γλώσσα


Μια περιπέτεια για τον Ρωμαίο σελ.58

    Για εξάσκηση στην ανάγνωση έχουμε από την αρχή του κειμένου έως ...αφού δε γνώρισε κανέναν άλλον εκτός απ’ τον δικό του.
    Εργασία για το σπίτι την εργασία 5 της σελίδας 61 και την ορθογραφία των 3 λέξεων.                                      

                               Πώς γράφουμε περίληψη

      Η περίληψη είναι η παρουσίαση μιας ιστορίας (ενός κειμένου) με σύντομο τρόπο. Στην περίληψη αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες του κειμένου. Παραλείπουμε τις πληροφορίες που δεν είναι τόσο σημαντικές.
       Ποια βήματα ακολουθούμε για να γράψουμε μια περίληψη:
α) Πρώτα διαβάζουμε προσεκτικά την ιστορία για να κατανοήσουμε την υπόθεση της ιστορίας, το περιεχόμενό της.
β) Στη συνέχεια βρίσκουμε το κυρίως θέμα της ιστορίας. Σε αυτό μας βοηθάει και ο τίτλος τους ιστορίας που πολλές φορές συνοψίζει το θέμα της ιστορίας.
γ) Έπειτα χωρίζουμε το κείμενο σε παραγράφους. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε σε κάθε παράγραφο λέξεις-κλειδιά ή φράσεις-κλειδιά, που θα μας βοηθήσουν να εντοπίσουμε το κύριο θέμα της κάθε παραγράφου. Αν θέλουμε μπορούμε να σημειώσουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρόταση (πλαγιότιτλος) που να αναφέρεται στο κυρίως θέμα της παραγράφου.
δ) Τέλος, ενώνουμε τις σύντομες προτάσεις που έχουμε γράψει στο περιθώριο. Κάνουμε τις αλλαγές που είναι απαραίτητες και χρησιμοποιούμε τις κατάλληλες λέξεις ώστε να ενωθούν οι προτάσεις μεταξύ τους (π.χ. έπειτα, στη συνέχεια, και, ακόμη, στο τέλος κ.ά).
      Η περίληψή μας θα πρέπει να περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά στοιχεία:
- Πού συμβαίνει η ιστορία  μας.
- Πότε συμβαίνει.
- Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας.
- Ποια άλλα πρόσωπα συμμετέχουν στην ιστορία.
- Πώς εξελίσσεται η ιστορία:
- Πώς αρχίζει.
- Πώς εξελίσσεται (τι γίνεται μετά).
- Πώς τελειώνει.
- Αναφέρουμε τι νιώθουν τα πρόσωπα της ιστορίας (συναισθήματα).
 
πηγή: 8dimkaval

 
Κάνοντας κλικ εδώ, μπορείς να κάνεις την περίληψη του κειμένου.


Ο παρακείμενος της ενεργητικής και παθητικής φωνής

   Τα ρήματα που αναφέρονται σε μια ενέργεια που άρχισε στο παρελθόν και έχει τελειώσει αυτή τη στιγμή που μιλάμε είναι σε χρόνο παρακείμενο.

                      Παρακείμενος
Ενεργητική φωνή             Παθητική φωνή
έχω στολίσει                    έχω στολιστεί
έχεις στολίσει                  έχεις στολιστεί
έχει στολίσει                    έχει στολιστεί
έχουμε στολίσει               έχουμε στολιστεί
έχετε στολίσει                  έχετε στολιστεί
έχουν στολίσει                 έχουν στολιστεί

  Ο παρακείμενος σχηματίζεται με το βοηθητικό ρήμα έχω  και το απαρέμφατο του ρήματος.

Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015

Γλώσσα

Μαγειρεύουμε με ελαιόλαδο σελ.40

Ο αόριστος της παθητικής φωνής
Όταν ο αόριστος της ενεργητικής φωνής λήγει σε –σα, ο αόριστος της
παθητικής φωνής λήγει σε –θηκα ή –στηκα.
π.χ. ντυθώ – έντυσα – ντύθηκα
αλέθω – άλεσα – αλέστηκα


    Οι καταλήξεις στην οριστική του παθητικού αορίστου γράφονται με ήτα (η).
π.χ. ντύθηκα, ντυθήκαμε κλπ.
    Στο β΄ πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του παθητικού αορίστου η κατάληξη –είτε γράφεται
με έψιλον γιώτα (ει).
π.χ. ντυθείτε, δεθείτε κλπ.


Υποκοριστικά
Τα ουσιαστικά που παράγονται από άλλα ουσιαστικά και φανερώνουν ότι κάτι
είναι μικρό ή το παρουσιάζουν με τρόπο στοργικό και τρυφερό λέγονται υποκοριστικά.

Οι καταλήξεις που χρησιμοποιούμε για να σχηματίσουμε υποκοριστικά είναι οι εξής:
-άκι π.χ. κουλούρι - κουλουράκι
-άκης π.χ. κόσμος – κοσμάκης
-άκος π.χ. ύπνος - υπνάκος
-ίτσα π.χ. ελιά - ελίτσα
-ούδα π.χ. κοπέλα - κοπελούδα
-ούδι π.χ. άγγελος - αγγελούδι
-ούλα π.χ. βρύση - βρυσούλα
-ούλης π.χ. παππούς - παππούλης
-ούλι π.χ. κρυφτό - κρυφτούλι
-αράκι π.χ. μήλο - μηλαράκι
-ουδάκι π.χ. λαγός - λαγουδάκι
-ίδιο π.χ. σάκος - σακίδιο
-ίσκος π.χ. αστέρι - αστερίσκος


Θηλυκά ισοσύλλαβα σε – η
Τα ισοσύλλαβα θηλυκά ουσιαστικά σε –η χωρίζονται σε οξύτονα, παροξύτονα και προπαροξύτονα.
Τα προπαροξύτονα δε σχηματίζουν γενική πληθυντικού.

 
   Όπως το ουσιαστικό φωνή κλίνονται τα ουσιαστικά: τιμή, ζωή, ψυχή, αδερφή, αλλαγή, γραμμή, γραφή, αμοιβή, μηχανή, περιοχή, βολή κ.ά.
   Όπως το ουσιαστικό μάχη κλίνονται τα ουσιαστικά: νίκη, ανάγκη, λίμνη, φήμη, αγάπη, ζέστη, πλώρη κ.ά.
   Όπως το ουσιαστικό θύμηση κλίνονται τα ουσιαστικά : ζάχαρη, άνοιξη, αντάμωση, βάφτιση, κούραση κ.ά.
 

  Για αύριο βρίσκουμε και γράφουμε μια συνταγή με ελαιόλαδο ( άσκηση 1 του Τετραδίου εργασιών σελ. 73) και δημιουργούμε μια εντικέτα για το μπουκάλι της άσκησης 3.
 Τέλος ξανακοιτάζουμε όλα τα γραμματικά φαινόμενα της 7ης ενότητας.


Μαθηματικά 
Βρισκόμαστε στην 4η επανάληψη.
Για να ξαναθυμηθείτε μερικές από τις επαναληπτικές ασκήσεις που κάναμε, μπορείτε να δείτε 
                             εδώ  για την άσκηση 4 του βιβλίου.
                          εδώ  για την άσκηση 5 του βιβλίου.  
                         εδώ   για την άσκηση 1 τουΤετραδίου εργασιών.
                         εδώ   για την άσκηση 4 τουΤετραδίου εργασιών.

Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015

Τα έντομα της έκθεσής μας