Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Γλώσσα
Ύστερα από τα εορταστικά - επετειακά κείμενα του βιβλίου μας, ξαναγυρίσαμε στην ενότητα " Ρώτα το νερό... τι τρέχει"

Σήμερα ασχοληθήκαμε με το κεφάλαιο: Ο Νερουλάς σελ. 40

Για εξάσκηση στην ανάγνωση έχουμε όλο το κείμενο.
Για εξάσκηση στην ορθογραφία, την τρίτη παράγραφο:

Ακόμη, πρέπει να γνωρίζουμε πώς καταλαβαίνουμε πότε ένα ουσιαστικό είναι ισοσύλλαβο και πότε ανισοσύλλαβο.

Τα ουσιαστικά τα χωρίζουμε:

·        σε ισοσύλλαβα, όταν έχουν τον ίδιο αριθμό συλλαβών στον ενικό και στον πληθυντικό, και

·        σε ανισοσύλλαβα όταν στον πληθυντικό έχουν μια συλλαβή παραπάνω.



Για εξάσκηση στο σπίτι:
Χώρισε τα παρακάτω ουσιαστικά σε ισοσύλλαβα και σε ανισοσύλλαβα. Για να τα καταφέρεις σωστά θα πρέπει να σχηματίζεις την ονομαστική πληθυντικού στο μυαλό σου.
(ο καιρός, η θάλασσα, ο μανάβης , το σώμα, η αλεπού, το πλοίο, o παππούς,
η γιαγιά, το όνομα, ο πύραυλος, η γειτονιά, το κάρβουνο )
Ισοσύλλαβα
Ανισοσύλλαβα















Παλιά επαγγέλματα που χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.


Νερουλάς -Υδρονομέας - Νεροκόπος

  Στην παλιά Αθήνα που δεν υπήρχαν βρύσες μέσα στα σπίτια, ο νερουλάς αναλάμβανε την τροφοδότηση τους με νερό. Υπήρχε συνήθως ένας νερουλάς σε κάθε γειτονιά και είχε σταθερή πελατεία .

Έκανε πολλά κοπιαστικά δρομολόγια και αμειβότανε περίπου 1 δεκάρα τον τενεκέ. Το επάγγελμα του νερουλά διατηρήθηκε μέχρι το 1930, οπότε ιδρύθηκε η ΟΥΛΕΝ.
Νερουλάς στο Μαρούσι ήταν και ο Σπύρος Λούης, ο πρώτος νικητής του Μαραθωνίου δρόμου στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896 στην Αθήνα.






 Γανωτής - Γανωτζής - Γανωματής 
  Γανωτής ή γανωτζής ή γανώματος ονομάζεται ο τεχνίτης που επικαλύπτει χάλκινα σκεύη με κασσίτερο (καλάι), ο κασσιτερωτής= καλαϊτζής. Οι γανωτζήδες ήταν συνήθως πλανόδιοι τεχνίτες που αναλάμβαναν το γαλβανισμό και το στίλβωμα των χάλκινων οικιακών σκευών, όπως τα ταχριά, τα καζάνια, τα κουτάλια,τα πηρούνια κλπ.

  Η φωνή του πλανόδιου γανωτή, τραχιά και δυνατή θα αντηχεί ακόμη στα αυτιά όσων τους πρόλαβαν «Γανωωωτής! Μπακίρια γανώνωωωω! Γανωωωτής», μα δεν ακούγεται πια στις γειτονιές.
  Το «γάνωμα» έπρεπε να γίνεται συχνά για λόγους υγείας, κυρίως στα σκεύη που χρησιμοποιούσαν στο μαγείρεμα, οπότε οι γανωτζήδες είχαν δουλειά όλο το χρόνο.

Λούστρος

  Παλιότερα που ο κόσμος περπατούσε σε χωμάτινους δρόμους, τα παπούτσια σκονίζονταν ή λασπώνονταν εύκολα. Τότε γνώρισε άνθηση και το επάγγελμα του λουστραδόρου. Αυτός με ένα κασελάκι μπροστά του, αληθινό κομψοτέχνημα, και γύρω του να κρέμονται οι βούρτσες και τα βερνίκια με τα διάφορα χρώματα, καθόταν σε ένα χαμηλό σκαμνάκι, στην αρχή της πλατείας, περιμένοντας υπομονετικά. Για να προσελκύσει τους πελάτες γινόταν ταχυδακτυλουργός ή χτύπαγε ρυθμικά το κασελάκι, Ο πελάτης πλησίαζε κι άπλωνε, όπως ήταν όρθιος, πρώτα το δεξί πόδι Πάνω στην ειδική μεταλλική θέση της κασέλας κι έπειτα το άλλο. Έτσι άρχισε η «ιεροτελεστία» του βαψίματος...
 

Πλανόδιος Μανάβης

Ο πλανόδιος μανάβης ήταν από τους πιο αγαπητούς μικροπωλητές στα χωριά. Σ' αυτό δεν συντελούσε μόνο η εξυπηρέτηση και η προμήθεια των απαραίτητων τροφίμων στην οικογένεια του χωρικού αλλά η καθημερινή επαφή με τις νοικοκυρές δημιουργούσε μια φιλική σχέση που τη διέκρινε η αμοιβαία εμπιστοσύνη. Ο μανάβης ιδιαίτερα όταν αυτός ήταν ευχάριστος και κοινωνικός άνθρωπος ενημέρωνε τις νοικοκυρές για όσα γίνονταν στον κόσμο. Βλέπετε τότε δεν υπήρχαν τα ΜΜΕ και ο μανάβης αποτελούσε ένα μέσο ενημέρωσης. Αυτός θα μετάφερε και τα διάφορα νέα από χωριό σε χωριό.

Το επάγγελμα του μανάβη πέρασε και αυτό διάφορα στάδια εξέλιξης. Τα πρώτα χρόνια ο πλανόδιος μανάβης χρησιμοποιούσε ένα από τα πιο συμπαθητικά ζώα, το γαϊδουράκι που από εδώ και πέρα θα το βλέπουμε όλο και πιο σπάνια. Το φόρτωνε με κοφίνια και από τις δύο πλευρές του. Μέσα είχε διάφορα ζαρζαβατικά ανάλογα με την εποχή γιατί τότε δεν υπήρχαν θερμοκήπια και στην αγορά διακινούνταν μόνο τα εποχιακά. Μετά από λίγα χρόνια και σε συνδυασμό με την οικονομική επιφάνεια του μανάβη το γαϊδουράκι αντικαταστάθηκε από το άλογο ή από το δίτροχο κάρο. Έπρεπε να φροντίζει ο μανάβης για την καλή κατάσταση του ζώου και τη διατροφή του, να το ξεκουράζει συχνά και να του δίνει νερό. Απαραίτητα εργαλεία: η ζυγαριά (κρεμαστή) οι οκάδες και τα δράμια που αργότερα έγιναν κιλά και γραμμάρια.


Παγωτατζής

Τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι δεν είχαν αρκετά χρήματα για να έχουν ψυγείο στο σπίτι τους. Ούτε και οι μαγαζάτορες μπορούσαν εύκολα να αγοράσουν ένα" ψυγείο για το μαγαζί τους. Έτσι τα παιδιά μπορούσαν να πάρουν παγωτό μόνο από τον παγωτατζή.

Κάθε πρωί ο παγωτατζής αγόραζε μεγάλες κολόνες πάγου. Τις έβαζε μέσα στο καρότσι με το παγωτό που είχε φτιάξει και γύριζε τις συνοικίες καλώντας τα παιδιά να αγοράσουν παγωτό.

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

Μαθαίνω την ώρα


Μαθαίνω :  
   
1 ώρα = 60 λεπτά
1 λεπτό = 60 δευτερόλεπτα
1 ημέρα = 24 ώρες
1 εβδομάδα = 7 ημέρες
1 μήνας = 30 ημέρες περίπου
1 χρόνος = 12 μήνες


 







Παιδιά  μπορείτε να εξασκηθείτε στην ώρα κάνοντας κλικ στις εικόνες που ακολουθούν:


Στο παιχνίδι αυτό ξεκινάτε πατώντας το play. Στη συνέχεια τοποθετείτε όσο πιο γρήγορα γίνεται, τα ψηφιακά ρολόγια πάνω από τα σψστά αναλογικά.
http://resources.oswego.org/games/stoptheclock/sthec2.html



http://e-math.eduportal.gr/efarmoges/time.htm


Στο παιχνίδι αυτό βλέπεις το ρολόι και γράφεις στα άδεια κουτάκια την σωστή ώρα


http://e-math.eduportal.gr/efarmoges/what_time.html



Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Γλώσσα



σελ. 35


Παρομοιώσεις
  Πολλές φορές, θέλοντας να τονίσουμε ιδιαίτερα ένα ουσιαστικό, το παρομοιάζουμε με ένα άλλο, περισσότερο γνωστό, το οποίο έχει σε μεγάλο βαθμό την ιδιότητα που θέλουμε να δώσουμε στο ουσιαστικό που χρησιμοποιούμε. Τότε δημιουργείται ένα άλλο σχήμα λόγου που λέγεται παρομοίωση. 
Με τηνπαρομοίωση γίνεται πιο κατανοητό αυτό που θέλουμε να πούμε.
Για να σχηματίσουμε μία παρομοίωση χρησιμοποιούμε τις λέξεις σαν και όπως.

 π.χ.
Αυτό το παιδί είναι ψηλό σαν κυπαρίσσι.


 Η άσκηση 7 μας δίνει την ευκαιρία να θυμηθούμε τον συλλαβισμό.

Για να θυμηθώ


Συλλαβισμός

·        Ένα φωνήεν είναι από μόνο του μια συλλαβή. Τα σύμφωνα χρειάζονται οπωσδήποτε φωνήεν.

     π.χ.   α – έ – ρας,    α – γό - ρι

·        Ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δύο φωνηέντα συλλαβίζεται με το δεύτερο φωνήεν,

       π.χ.   πα – ρά – θυ - ρο


·        Δύο σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν   όταν αρχίζει απ’ αυτά ελληνική λέξη.
     π.χ.    βι-βλί-ο     (γιατί αρχίζει ελληνική λέξη π.χ. βλέπω),   
               τε-τρά-δι-ο   (γιατί αρχίζει ελληνική λέξη π.χ. τραπέζι)
·        Αν δεν αρχίζει ελληνική λέξη τότε χωρίζονται. Το πρώτο σύμφωνο πηγαίνει με το πρώτο φωνήεν, και το δεύτερο σύμφωνο με το δεύτερο  φωνήεν.      
      π.χ.     πόρ - τα,    δάφ νη   (χωρίζονται γιατί
                 δεν  αρχίζει ελληνική λέξη από ρτ ή φν )



Παιδιά, προσοχή!!!
Δύο όμοια σύμφωνα πάντοτε χωρίζονται γιατί δεν υπάρχει ελληνική λέξη που να ξεκινάει από δύο όμοια σύμφωνα.      π.χ.   κόκ-κι-νος,   θά-λασ-σα



 Για εξάσκηση στην ανάγνωση έχουμε όλο το ποίημα.
Για εξάσκηση στην ορθογραφία από τη σελίδα 39 το κείμενο"Όταν το νερό κοιμάται"
Ασχολούματε επίσης και με την άσκηση 4 του τ
τετραδίου εργασιών στη σελίδα 25.


Μαθηματικά
 Συνεχίζουμε την επανάληψη της 1ης ενότητας